lördag 27 augusti 2011

Kakel- checked!

Nu har vi äntligen betat av kakelvalen. Känns SÅ skönt att ha det klart...

Nu hoppas jag bara få en rimlig offert på det hela så det ryms inom budgeten. Inte så kul att behöva göra om det annars...

Men så här blev det:


Denna plattan är nästan svart i verkligheten men har ljusats upp av blixten...



Dessa plattor skall vara på samtliga golv.

Entré och stora badrummet: Svartgråa 600*600 mm.
Lillbadrummet: Svartgråa 150*150 mm
Tvättstugan: Vita 600*600 mm.

Jag älskar verkligen de stora plattorna, och hade gärna haft de överallt. Men då vi har en rund duchhörna i det lilla badrummet så tyckte jag det blev snyggast att hålla en liten platta på hela golvet än att försöka göra en rund övergång (dyrt dessutom).

Det stora badrummet blir så här:




Svartgrått golv 600*600, vita 250*450 plattor på tre väggar och en fondvägg med pärlemor mosaik.


Och så här blir det lilla badrummet:




Svartgrått golv 600*600, vita 250*450 plattor på tre väggar och en fondvägg med lilla mosaik.

Jag gick emot alla goda råd här med att hålla mig neutral här och valde att köra hårt i alla fall ;-).

När vi byggde vårt förra hus lärde jag mig vissa läxor. Denna gången har jag därför tänkt undvika dessa misstag ( och göra nya så istället så klart ;-))

* Inte ha för ljus fog på golv!!! Vi hade många ljusa och ett helvitt golv (kakel) och det var aldrig några problem då kakel är så lätt att rengöra... fogarna är dock en helt annan historia... vi hade ganska ljus grå fog och det misstaget gör jag inte om :-) Denna gången blir det svart fog överallt förutom i tvättstugan som får har mellangrå.

* Ha stora plattor i duchen (på golvet måste man ha små) men denna gången tänker jag ha stora plattor på väggarna. Duschväggarna får man rengöra säker 10 ggr oftare än de övriga väggarna så det är väldigt skönt att ha så få fogar som möjligt att skura...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar